Τετάρτη 8 Ιουνίου 2011

Σκιές και Είδωλα


Συχνά έρχεται στο νου μου ο μύθος του σπηλαίου του Πλάτωνα. Ο μύθος αυτός διηγείται, πως σε ένα σπήλαιο κάτω από τη γη βρίσκονται κάποιοι άνθρωποι αλυσοδεμένοι με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορούν να δουν μόνο τον απέναντί τους τοίχο. Δε μπορούν να στρέψουν το κεφάλι τους ούτε πίσω ούτε δεξιά ούτε αριστερά. Πίσω τους ωστόσο υπάρχει μια φωτιά και πίσω από τη φωτιά η είσοδος του σπηλαίου. Ό,τι, λοιπόν, περνάει από την είσοδο του σπηλαίου, αναπαρίσταται στον απέναντι τοίχο ως σκιά. Οι άνθρωποι, όντες εκεί από τη γέννησή τους, έχουν την εντύπωση ότι οι σκιές είναι τα ίδια τα πράγματα. Εάν κάποιος από αυτούς όμως καταφέρει να σπάσει τα δεσμά του και να στραφεί προς την είσοδο, τον περιμένει μια μεγάλη έκπληξη. Η "πραγματικότητά" του καταρρίπτεται και συνειδητοποιεί πως όλα ήταν μια πλάνη.

Κάπου εδώ αρχίζω να θέτω τον εαυτό μου στη θέση του πρώην δεσμώτη.
 Υποθέτω πως το πρώτο που θα συνέβαινε θα ήταν να πονέσουν τα μάτια μου από το φως, αφού για 'μένα θα ήταν κάτι πρωτόγνωρο. Πιθανότατα να απέστρεφα το βλέμμα μου και να προτιμούσα να γυρίσω στο σκοτάδι. Θα ήταν πολύ πιο βολικό. Εάν όμως έβρισκα το σθένος να ανέβω στην επιφάνεια της γης, θα έβλεπα τα πράγματα όπως είναι. Θα μου προκαλούσε ίσως σοκ ή δέος. Θα αρνιόμουν πεισματικά να πιστέψω, πως τόσα χρόνια ζούσα σε μια ψευδαίσθηση. Τελικά, όταν δε θα μπορούσα παρά να δεχτώ την πραγματικότητα, θα επέστρεφα ανυπόμονη και περιχαρής να διηγηθώ στους άλλους όσα είχα δει. Φυσικά εκείνοι δε θα με πίστευαν, πιθανότατα και θα με χλεύαζαν. Θα με αποκαλούσαν τρελή και φαντασιόπληκτη. Πάντως δε θα με πίστευαν.

Από 'κει και πέρα - και αυτό ίσως είναι και το πιο σημαντικό - η δική μου επόμενη κίνηση θα ήταν καθοριστική. Θα επέστρεφα στο σκοτάδι και στα δεσμά μου, απογοητευμένη από την αποτυχία να τους ανοίξω τα μάτια, ή θα επέμενα, θα πάλευα να σπάσω και τα δικά τους τα δεσμά και να τους τραβήξω στο φως μαζί μου; Θα ήμουν απλώς μια ανάπαυλα στην ιστορία ή η διαφορά;

Σας προτρέπω να παραλληλίσετε κι εσείς το μύθο του Πλάτωνα με τη ζωή σας. Ζούμε σε μια πραγματικότητα, όπου ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ πως τα γνωρίζουμε όλα, με αποτέλεσμα να πέφτουμε θύματα των "γνώσεών" μας. Προσπαθήστε, λοιπόν, να προσεγγίσετε την πραγματικότητα δίχως προκαταλήψεις, με παρθένα μάτια, και να συγκεντρώσετε από την αρχή τις πληροφορίες που θα χτίσουν τη δική σας πραγματικότητα. Ακριβώς όπως κι ο πρώην δεσμώτης. Θα εκπλαγείτε, όταν διαπιστώσετε πόσο διαφορετική μπορεί να είναι!

Ατρυτώνη Αθηνά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου